Wat is een mindful wandelcoachtraject?

Mindful betekent dat je de wandeling met aandacht doet. Aandacht voor de natuur en dat jij jouw zintuigen heel bewust inzet tijdens de wandeling. Met aandacht zijn in het moment, bij het gesprek en de wandeling en dat je de oefeningen doet zonder al te veel te piekeren en te oordelen. Keuzes ga je dan maken met jouw hart en niet met jouw hoofd. De kunst is om de juiste keuzes te leren voelen i.p.v. ze continu te overwegen.

Mindfulness is je volledig bewust zijn van de huidige ervaring, in het hier en nu en zonder te oordelen. Door je gedachten en gevoelens op te merken kun je bewuster kiezen hoe je ergens mee om wilt gaan.

Mindfulness geeft ons het vermogen om pijnlijke gedachten en gevoelens op een evenwichtige manier te accepteren.

Wat zijn de voordelen van wandelcoaching?

Je loopt buiten naast elkaar in een mooie omgeving en je zit niet tegenover elkaar in een benauwde ruimte. Tijdens het wandelen betrekken we de natuur bij het wandelcoachtraject. De natuur biedt rust, ruimte, stilte, inspiratie en biedt metaforen en symbolen om tijdens ons gesprek in te zetten.

Het buiten zijn en het wandelen zelf ontspant direct. De fysieke beweging van het lopen bevordert ook de psychische beweging. Via een fysieke route verwerk je sneller lastige emoties. Kortom al wandelend praat je makkelijker over je gevoelens dan wanneer je tegenover iemand zit.

Het is prettig om tijdens het praten je te richten op wat je bijvoorbeeld ziet, hoort en voelt. Door te bewegen en jouw blik ook op de omgeving te richten kom je uit je hoofd en meer in jouw lijf. Je wordt je bewuster van het feit dat het lichaam en de geest onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Inmiddels weten we dat regelmatig wandelen stress verlaagd en goed is voor ons brein. Tijdens het wandelen in de natuur maak je het geluk hormoon serotonine aan en daardoor krijg je een beter humeur. Je wordt creatiever en slaapt beter. Wandelen in de natuur is goed voor ons immuunsysteem.

Uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken is gebleken dat wandelcoaching in de natuur een positieve bijdrage levert aan de fysieke en mentale gezondheid.

Welke oefeningen zet ik in?

Een mooie oefening om in te zetten is om een collage in het zand te maken. We leggen voorwerpen uit de natuur neer die symboliseren wat je al bereikt hebt in relatie tot jouw vraag en doel. En we leggen voorwerpen uit de natuur neer die symboliseren welke onderdelen nog bereikt moeten worden. Met deze oefening en bijbehorende vragen krijgen we snel inzichtelijk wat nodig is om stappen te zetten richting jouw doelen en wensen.

Heb je niet veel met oefeningen? Dan is vooral het gesprek en wat wij zien in de natuur belangrijk om stappen te zetten richting jouw wensen en doelen. In overleg kijken we wat het beste bij jou past in dit wandelcoachtraject.

De oefeningen zijn gericht op wandelen, coaching, natuur, psychologie en mindfulness.

Je kunt kiezen uit wandelen in het park, in het bos of op de hei, maar wil je een keer afspreken op het strand dan kan dat ook.

Groeten Wandelcoach Daan

Register Wandelcoach omgeving Vleuten en Utrecht

Individueel kan ik jou begeleiden, maar ik richt mij in de toekomst ook op kleine groepen en op teams van scholen en bedrijven.